Batory na fotografiach podczas Festiwalu Filmowego
Historie prosto z pokładu najsłynniejszego polskiego transatlantyku M/S Batory zagoszczą od 19 do 25 września na otwartej wystawie na pl. Grunwaldzkim w Gdyni. Muzeum Emigracji zaprezentuje fotografie Floriana Staszewskiego, który na statku pracował przez ponad 20 lat. Ekspozycja towarzyszy 41. Festiwalowi Filmowemu.
Kto się bawił na całonocnych balach na pokładzie transatlantyku, jakie rozrywki oferował symbol luksusu lat 50. i 60. PRL-u – zdjęcia Floriana Staszewskiego to niepowtarzalna okazja poznania wyjątkowego statku i jego znanych gości, min. piosenkarki Anny German czy aktorki Kaliny Jędrusik. Oprowadzają one po rautach, przez sjesty na pokładzie słonecznym, obowiązkowe ćwiczenia przeciwpożarowe i ewakuacyjne dla pasażerów, po tajemnice kuchni i mostka kapitańskiego. Są tu i wybory miss statku, jak i ciężkie czasami zadania marynarzy opiekujących się perłą polskiej floty oceanicznej. Nie brakuje również fotografii z zdjęć akcji ratunkowych, w których brał udział „Batory" i podejmowania rozbitków z innych jednostek np. holenderskiego masowca „Jacob Werolme", na którym w styczniu 1967 roku doszło do tragicznej w skutkach eksplozji.
Florian Staszewski znał „Batorego" jak mało kto – pływał na jego pokładzie przez ponad 20 lat. Swoją przygodę ze słynną jednostką rozpoczął po II wojnie światowej, gdy zatrudnił się w jednym ze studiów fotograficznych. Przez lata zgromadził niezwykłą kolekcję prac, prezentowanych na kilku indywidualnych wystawach. Współpracował również z przemysłem filmowym jako autor dokumentacji na planach filmowych realizowanych na morzu, m.in. „Pasażerki" Andrzeja Munka.
Większość fotografii Floriana Staszewskiego nie była prezentowana publiczności przez ponad 50 lat. Dziś są unikatowymi dokumentami epoki polskiej floty na morzach i oceanach. Różnorodne w tonacji, czasem pełne humoru, czasem grozy morza rysują fascynujący rozdział w historii morskiej, ale i polskiej kultury. Pokazują życie pewnej społeczności, tworzonej przez pasażerów i załogę „Batorego", ale i wybitnych osobowości takich jak kapitan żeglugi wielkiej, Tadeusz Meissner.
Wiele zdjęć Floriana Staszewskiego dostępnych jest w internetowej bazie zbiorów Muzeum Emigracji w Gdyni. Internauci znajdą w niej ponad 10.000 obiektów związanych nie tylko z transatlantykami, ale szeroko rozumianymi wyjazdami Polaków od XIX wieku do dziś. Zasoby te w dużej części pochodzą od samych emigrantów i ich rodzin – dlatego wielu z nich towarzyszą pasjonujące, osobiste opowieści. Muzeum gromadzi je w ramach akcji „Rzecz z historią".
Florian Staszewski znał „Batorego" jak mało kto – pływał na jego pokładzie przez ponad 20 lat. Swoją przygodę ze słynną jednostką rozpoczął po II wojnie światowej, gdy zatrudnił się w jednym ze studiów fotograficznych. Przez lata zgromadził niezwykłą kolekcję prac, prezentowanych na kilku indywidualnych wystawach. Współpracował również z przemysłem filmowym jako autor dokumentacji na planach filmowych realizowanych na morzu, m.in. „Pasażerki" Andrzeja Munka.
Większość fotografii Floriana Staszewskiego nie była prezentowana publiczności przez ponad 50 lat. Dziś są unikatowymi dokumentami epoki polskiej floty na morzach i oceanach. Różnorodne w tonacji, czasem pełne humoru, czasem grozy morza rysują fascynujący rozdział w historii morskiej, ale i polskiej kultury. Pokazują życie pewnej społeczności, tworzonej przez pasażerów i załogę „Batorego", ale i wybitnych osobowości takich jak kapitan żeglugi wielkiej, Tadeusz Meissner.
Wiele zdjęć Floriana Staszewskiego dostępnych jest w internetowej bazie zbiorów Muzeum Emigracji w Gdyni. Internauci znajdą w niej ponad 10.000 obiektów związanych nie tylko z transatlantykami, ale szeroko rozumianymi wyjazdami Polaków od XIX wieku do dziś. Zasoby te w dużej części pochodzą od samych emigrantów i ich rodzin – dlatego wielu z nich towarzyszą pasjonujące, osobiste opowieści. Muzeum gromadzi je w ramach akcji „Rzecz z historią".