Dzień otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni
Wsiąść do pociągu i wysiąść na Karwinach albo przy gdyńskim stadionie? Już za moment będzie to możliwe. Budowa przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion właśnie dobiega końca. W najbliższą niedzielę odbędzie się Dzień otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni.
W ramach inwestycji w Gdyni powstały dwa jednokrawędziowe perony o długości ponad 160 metrów. Są one utrzymane w jednakowym standardzie z zachowaniem charakterystycznej dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej czerwonej konstrukcji zadaszenia wejść zwanej „czerwoną wstążką”. Ich oprawa graficzna podkreśla jednak charakter gdyńskich stacji. Elementy zdobnicze na przystanku Gdynia Stadion nawiązują do dyscyplin sportowych uprawianych na obiektach Gdyńskiego Forum Sportu, sąsiadującego z koleją. W przypadku Karwin, grafika odnosi się do kolejowej tradycji i historii linii 201, przy której zbudowany jest przystanek PKM. Stąd wiatę zdobi wizerunek zabytkowej lokomotywy Ol 49, która kiedyś kursowała po tej trasie oraz szynobusu, jakim obecnie mieszkańcy podróżują z Gdyni do Gdańska i na Kaszuby.
Technologiczną nowinką, niestosowaną do tej pory w Polsce jest tzw. splot torowy, który powstał w ramach budowy przystanku u zbiegu ulic Wielkopolskiej i Sopockiej. Rozwiązanie pozwoli pogodzić ruch pasażerski z przewozem ponadgabarytowych towarów, które na linii kolejowej nr 201 są bardzo częste. Dzięki dodatkowym torom, składy z dużymi towarami będą mogły minąć peron PKM, w bezpiecznej odległości. Natomiast pociągi PKM przejadą bliżej krawędzi, umożliwiając pasażerom wygodniejsze oraz bezpieczniejsze wsiadanie i wysiadanie. Rozwiązanie to, kosztujące 2,5 mln złotych, sfinansuje PKP PLK.
Z okazji oddania do użytku nowych przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion w niedzielę 10 grudnia 2017 r. w w godz. 10:00 – 13:00 odbędzie się „Dzień otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni”.
Specjalnie na ten dzień PKM przygotowała 2,5 tysiąca pamiątkowych biletów. Otrzymają je osoby, które pojawią się na przystanku Gdynia Stadion lub Gdynia Karwiny niezależnie od tego, czy przyjadą pociągiem, czy też po prostu przyjdą zobaczyć nowe przystanki. Bilet ten jest stylizowany na stary bilet kolejowy, ale w nieco większym formacie – tak, aby można było go wykorzystywać na co dzień jako np. zakładkę do książki. Wprawdzie bilet ten nie będzie uprawniał do przejazdu pociągiem (do tego nawet w tym dniu wymagany jest standardowy bilet wystawiony przez przewoźnika – PKP SKM w Trójmieście), ale będzie posiadał inną „supermoc” - będzie upoważniał do odbioru w klubie Arka Gdynia biletu na mecz Arki Gdynia z Górnikiem Zabrze (12.12.2017 r., godz. 20:30) w promocyjnej cenie 1 zł. Warto więc pojawić się na nowych przystankach PKM w Gdyni pierwszego dnia ich funkcjonowania, aby dwa dni później za symboliczną złotówkę obejrzeć na żywo ostatni w tym roku mecz Arki Gdynia na gdyńskim stadionie!
Dodatkowo dla najmłodszych gości czekać kolejowe lizaki, a na przystanku Gdynia Stadion także… maskotka Arki Gdynia z klubowymi gadżetami.
Natomiast ci wszyscy, którzy przyjadą na „Dzień otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni” pociągiem SKM, po okazaniu ważnego biletu (jednorazowego z tego dnia lub miesięcznego) dodatkowo będą mogli wygrać atrakcyjne gadżety ufundowane przez Samorząd Województwa Pomorskiego, Miasto Gdynia, PKP SKM w Trójmieście i PKM SA.
Ważnym wydarzeniem tego dnia będzie również odsłonięcie i poświęcenie przez proboszcza parafii Św. Wawrzyńca w Wielkim Kacku pamiątkowej tablicy postawionej w pobliżu miejsca, w którym od 1947 r. stał przydrożny krzyż, usunięty w związku z budową przystanku PKM Gdynia Karwiny. Uroczystość ta odbędzie się o godz. 11:00 w pobliżu schodów prowadzących na peron 2 przystanku PKM Gdynia Karwiny, od strony Wielkiego Kacka.
2014 – Prace projektowe oraz uzgodnienia z PKP PLK i UM w Gdyni dot. nowych przystanków.
II 2015 – Zgoda Komisji Europejskiej na rozszerzenie projektu PKM o 3 dodatkowe przystanki.
II – III 2015 – Uzyskanie pozwoleń na budowę.
2015 – Prace projektowe i uzgodnienia z PKP PLK dot. przebudowy układu torowego na linii 201 i budowy tzw. splotu torowego.
XII 2015 – Oddanie do użytku przystanku PKM Gdańsk Osowa.
XII 2015 – VIII 2016 – Dwuetapowy przetarg na budowę przystanków PKM w Gdyni.
22.09.2016 r. – Podpisanie umowy z wykonawcą.
10.12.2017 r. – Oddanie do użytku obu przystanków PKM w Gdyni.
25,5 mln zł – koszt budowy dwóch przystanków i przebudowy układu torowego, w tym:
- 4,5 mln zł – dofinansowanie z miasta Gdyni na tzw. koszt własny projektu
- 2,5 mln zł – koszt budowy tzw. splotu torowego, finansowany przez PKP PLK
Technologiczną nowinką, niestosowaną do tej pory w Polsce jest tzw. splot torowy, który powstał w ramach budowy przystanku u zbiegu ulic Wielkopolskiej i Sopockiej. Rozwiązanie pozwoli pogodzić ruch pasażerski z przewozem ponadgabarytowych towarów, które na linii kolejowej nr 201 są bardzo częste. Dzięki dodatkowym torom, składy z dużymi towarami będą mogły minąć peron PKM, w bezpiecznej odległości. Natomiast pociągi PKM przejadą bliżej krawędzi, umożliwiając pasażerom wygodniejsze oraz bezpieczniejsze wsiadanie i wysiadanie. Rozwiązanie to, kosztujące 2,5 mln złotych, sfinansuje PKP PLK.
Z okazji oddania do użytku nowych przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion w niedzielę 10 grudnia 2017 r. w w godz. 10:00 – 13:00 odbędzie się „Dzień otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni”.
Specjalnie na ten dzień PKM przygotowała 2,5 tysiąca pamiątkowych biletów. Otrzymają je osoby, które pojawią się na przystanku Gdynia Stadion lub Gdynia Karwiny niezależnie od tego, czy przyjadą pociągiem, czy też po prostu przyjdą zobaczyć nowe przystanki. Bilet ten jest stylizowany na stary bilet kolejowy, ale w nieco większym formacie – tak, aby można było go wykorzystywać na co dzień jako np. zakładkę do książki. Wprawdzie bilet ten nie będzie uprawniał do przejazdu pociągiem (do tego nawet w tym dniu wymagany jest standardowy bilet wystawiony przez przewoźnika – PKP SKM w Trójmieście), ale będzie posiadał inną „supermoc” - będzie upoważniał do odbioru w klubie Arka Gdynia biletu na mecz Arki Gdynia z Górnikiem Zabrze (12.12.2017 r., godz. 20:30) w promocyjnej cenie 1 zł. Warto więc pojawić się na nowych przystankach PKM w Gdyni pierwszego dnia ich funkcjonowania, aby dwa dni później za symboliczną złotówkę obejrzeć na żywo ostatni w tym roku mecz Arki Gdynia na gdyńskim stadionie!
Dodatkowo dla najmłodszych gości czekać kolejowe lizaki, a na przystanku Gdynia Stadion także… maskotka Arki Gdynia z klubowymi gadżetami.
Natomiast ci wszyscy, którzy przyjadą na „Dzień otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni” pociągiem SKM, po okazaniu ważnego biletu (jednorazowego z tego dnia lub miesięcznego) dodatkowo będą mogli wygrać atrakcyjne gadżety ufundowane przez Samorząd Województwa Pomorskiego, Miasto Gdynia, PKP SKM w Trójmieście i PKM SA.
Ważnym wydarzeniem tego dnia będzie również odsłonięcie i poświęcenie przez proboszcza parafii Św. Wawrzyńca w Wielkim Kacku pamiątkowej tablicy postawionej w pobliżu miejsca, w którym od 1947 r. stał przydrożny krzyż, usunięty w związku z budową przystanku PKM Gdynia Karwiny. Uroczystość ta odbędzie się o godz. 11:00 w pobliżu schodów prowadzących na peron 2 przystanku PKM Gdynia Karwiny, od strony Wielkiego Kacka.
Kalendarium projektu:
X 2013 – Decyzja o przyspieszeniu prac nad budową przystanków Gdańsk Osowa, Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion i rozpoczęcie starań o zgodę Komisji Europejskiej na rozszerzenie projektu PKM o 3 dodatkowe przystanki na linii 201.2014 – Prace projektowe oraz uzgodnienia z PKP PLK i UM w Gdyni dot. nowych przystanków.
II 2015 – Zgoda Komisji Europejskiej na rozszerzenie projektu PKM o 3 dodatkowe przystanki.
II – III 2015 – Uzyskanie pozwoleń na budowę.
2015 – Prace projektowe i uzgodnienia z PKP PLK dot. przebudowy układu torowego na linii 201 i budowy tzw. splotu torowego.
XII 2015 – Oddanie do użytku przystanku PKM Gdańsk Osowa.
XII 2015 – VIII 2016 – Dwuetapowy przetarg na budowę przystanków PKM w Gdyni.
22.09.2016 r. – Podpisanie umowy z wykonawcą.
10.12.2017 r. – Oddanie do użytku obu przystanków PKM w Gdyni.
Finansowanie inwestycji:
25,5 mln zł – koszt budowy dwóch przystanków i przebudowy układu torowego, w tym:
- 4,5 mln zł – dofinansowanie z miasta Gdyni na tzw. koszt własny projektu
- 2,5 mln zł – koszt budowy tzw. splotu torowego, finansowany przez PKP PLK