„Dobrze, że jesteś” – szeroka kampania przeciwdziałania depresji skierowana do uczniów oraz ich rodziców i nauczycieli.
W październiku w Gdyni wystartuje „Dobrze, że jesteś” – szeroka kampania przeciwdziałania depresji skierowana do uczniów oraz ich rodziców i nauczycieli. To kolejne działanie w zakresie zdrowia psychicznego realizowane w naszym mieście. Pozwoli rozpoznawać pierwsze symptomy obniżonego nastroju u siebie i innych, a także dowiedzieć się, gdzie szukać pomocy oraz jak udzielić jej innym.
– Pandemia koronawirusa mocno osłabiła nasze więzi z innymi, negatywnie wpłynęła również na nasze zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Nie bagatelizujmy zatem sygnałów świadczących o kryzysie. Gdynia od początku pandemii wsłuchuje się w potrzeby mieszkańców. Spełniamy ich oczekiwania – stworzyliśmy i cały czas uzupełniamy ofertę wsparcia psychologicznego w mieście. Dużym zainteresowaniem cieszy się działającą od kilku miesięcy specjalna linia dla młodych „CouCb”, która łączy w sobie klasyczny telefon zaufania i czat. Teraz czas na otwartą walkę z depresją i profilaktykę – podkreśla Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – „Dobrze, że jesteś” to kampania szyta na miarę oczekiwań mieszkańców, oparta o wyniki badań nad relacjami w szkole, które odbyły się w ubiegłym roku szkolnym. To szeroki pakiet wsparcia, począwszy od zajęć profilaktycznych dla uczniów wszystkich typów szkół w Gdyni przez szkolenia online dla nauczycieli, zajęcia superwizyjne oraz webinaria dla rodziców po miejską kampanię społeczną. Warto zadbać o siebie i najbliższych. Wszystkich Państwa zachęcam do udziału w tych działaniach, które już za chwilę będą na wyciągnięcie ręki.
Dlaczego „Dobrze, że jesteś”?
Celem kampanii jest budowanie świadomości najmłodszych gdynian na temat depresji, nauka rozpoznawania jej symptomów w najbliższym otoczeniu i odpowiednia profilaktyka.
– Istnieje pilna potrzeba, abyśmy cieszyli się swoją obecnością i żyli w mieście w trwałej równowadze psychicznej, dbając o dobrą kondycję fizyczną i pozytywne relacjami z innymi. Odnosząc się do tytułu kampanii, chcemy zwrócić uwagę na to, jak ważna jest realna – niewirtualna – więź z najbliższymi. Jednak aby tworzyć takie więzi, musimy czuć się szczęśliwi, kochani, potrzebni – mówi dr Maciej Dębski, prezes fundacji „Dbam o Mój Z@sięg”. – Działania zaplanowane w ramach kampanii odpowiadają na potrzeby mieszkańców, które zdiagnozowaliśmy podczas ostatnich badań dotyczących oceny jakości relacji. Co z nich wynika? Co dziesiąty nastolatek uczący się w Gdyni deklaruje, że często jest smutny i przygnębiony, oceniając przy tym swój stan zdrowia jako kiepski i gorszy niż dwa lata temu. Ponad połowa uczniów i nauczycieli wskazała, że ich subiektywne samopoczucie psychiczne i fizyczne pogorszyło się z powodu pandemii. Pogorszyła się również opinia o relacjach z kolegami i koleżankami. Z kolei to, że trzeba było spędzić więcej czasu przed monitorem z powodu zdalnej edukacji, bardzo nas zmęczyło i rozdrażniło. Również część gdyńskich nauczycieli doświadcza obniżonego nastroju, a taki stan rzeczy pogłębił się jeszcze przez pandemię koronawirusa.
Z jakiego wsparcia można skorzystać?
Eksperci z fundacji „Dbam o Mój Z@sięg” przygotowali kompleksowy pakiet działań dla uczniów szkół podstawowych (z klas IV-VIII) i ponadpodstawowych.
To:
- zajęcia na temat profilaktyki depresji, dostępnych form pomocy, radzenia sobie ze stresem i izolacją spowodowaną COVID-19,
- profesjonalny poradnik o depresji,
- zajęcia popołudniowe dla szkolnych liderów pomocy swoim rówieśnikom,
- animacje komputerowe w zakresie przeciwdziałania depresji ułatwiające odczytywanie jej pierwszych symptomów.
Z kolei rodzice uczniów wezmą udział w 15 webinariach tematycznych o metodach rozpoznawania pierwszych objawów depresji u dziecka i sposobach walki z nią. Poprowadzi je zespół znakomitych specjalistów z fundacji i ekspertów zewnętrznych.
Wsparcie obejmie również nauczycieli, którzy zdobędą kompleksową wiedzę podczas szkoleń online. Otrzymają też poradnik na temat rozpoznawania pierwszych symptomów i postępowania w przypadku dzieci i młodzieży z objawami depresji, a także zestaw potrzebnych infografik. Aż 6 grup gdyńskich nauczycieli, pracowników oświaty i specjalistów weźmie udział w spotkaniach superwizyjnych na temat rozwiązywania bieżących trudności szkolnych uczniów.
Całość dopełni szeroka kampania społeczna na specjalnej stronie internetowej. Co ciekawe, jednym z jej elementów będzie kalkulator depresji – prosta forma sprawdzenia czy „ja lub osoba mi bliska” jest zagrożona depresją.
Te i wiele innych ciekawych działań w ramach kampanii „Dobrze, że jesteś” potrwa do końca czerwca 2022 roku. Zadanie jest realizowane ze środków Gminy Miasta Gdyni w ramach otwartych konkursów ofert dla organizacji pozarządowych.