W Gdyni po raz szósty ruszyła kampania "Biała Wstążka"
25 listopada, już po raz szósty w Gdyni, wystartowała kampania społeczna „Biała Wstążka”, która potrwa do 10 grudnia. To największa na świecie akcja, będąca symbolem sprzeciwu dotyczącego przemocy stosowanej przez mężczyzn wobec kobiet.
Między 25 listopada i 10 grudnia studenci Akademii Marynarki Wojennej, uczniowie z IX LO, wolontariusze z fundacji ADAPA oraz zawodnicy Seahawks Gdynia będą m.in. na ulicach Śródmieścia, centrach handlowych, w Urzędzie Miasta, w MOPS, szkołach, komisariatach policji, Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego rozdawali ulotki, plakaty i przypinali mężczyznom białe wstążeczki – symbol kampanii. Oficjalna inauguracja kampanii odbędzie się 25 listopada, o godz. 11, w sali audytoryjnej C w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.
W ramach tegorocznej kampanii odbędzie się spektakl „Gam. Nowy wspaniały świat” w reżyserii Magdaleny Tomaszewskiej, wystawiony w auli AMW przez Teatr 4 Miasto. Jest to opowieść o kobiecych słabościach; o tym jak bolesna jest prawda o nas samych w obliczu ekstremalnych sytuacji i o tym, że nawet najbardziej zbesztaną godność można przetopić w mądrą siłę niezależnego działania. Ponadto w czasie tegorocznej Białej Wstążki odbędą się również m.in.: finał międzypokoleniowego konkursu wiedzy o przeciwdziałaniu przemocy, spotkania w klubach seniora oraz warsztaty i prelekcje w szkołach ponadgimnazjalnych, prowadzone przez psychologów Ośrodka Interwencji Kryzysowej i Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia. Finałem kampanii będzie miejska konferencja pt. „12 razy NIE Przemocy”, która odbędzie się 10 grudnia, w sali widowiskowej Klubu 3. Flotylli Okrętów, podsumowująca również roczną pracę gdyńskiego Zespołu Interdyscyplinarnego.
Czym jest kampania „Biała Wstążka”?
Kampania „Biała Wstążka” to największa na świecie kampania mająca na celu zatrzymanie przemocy wobec kobiet. Jest ona prowadzona w ponad 55 krajach. Kampania została stworzona przez mężczyzn i jest przede wszystkim do nich skierowana. Ma na celu rozpoczęcie dyskusji na temat przemocy wobec kobiet oraz wspieranie działań na rzecz jej przeciwdziałania.
Jak to się zaczęło?
Akcja jest wynikiem wydarzenia z 6 grudnia 1989 roku, kiedy w Montrealu mężczyzna zamordował na politechnice 14 kobiet a 13 ranił, twierdząc, że sam nie skończył studiów technicznych, ponieważ to dziewczyny zabrały mu miejsce na uczelni. Dwa lata później, w 1991 roku, kanadyjscy mężczyźni postanowili, że włączą się w akcję walki z przemocą wobec kobiet; jako symbol tej akcji wybrali białą wstążkę, znak niewinności, mówiący o tym, że "my, mężczyźni, sami nie będziemy sprawcami przemocy i będziemy przeciwstawiać się wszelkim formom przemocy: fizycznej, psychicznej i seksualnej stosowanej wobec kobiet". W przeciągu zaledwie sześciu tygodni 100 000 mężczyzn w Kanadzie założyło białą wstążkę, podczas gdy wielu innych podjęło debatę na temat przemocy wobec kobiet.
Po co nosić białą wstążkę?
Noszenie białej wstążki ma być symbolem sprzeciwu wobec przemocy stosowanej przez mężczyzn wobec kobiet, a także osobistym zobowiązaniem noszącego ją mężczyzny, że nigdy nie będzie stosować, akceptować lub milczeć na temat przemocy wobec kobiet.
W Gdyni kampania „Biała Wstążka” odbywa się już po raz szósty. Co roku chętnie włącza się w nią młodzież z gdyńskich szkół (szkoły ponadgimnazjalne gimnazja), nauczyciele, studenci i wykładowcy uczelni, samorządowcy, instytucje, organizacje pozarządowe, firmy prywatne. Do tej pory rozdano już kilkanaście tysięcy białych wstążeczek – symboli kampanii, ulotek i plakatów informujących zarówno o ideach kampanii, jak i o tym gdzie osoby doznające przemocy mogą znaleźć pomoc. Od czterech lat funkcjonuje strona internetowa www.zatrzymajprzemoc.pl na której można znaleźć wykaz miejsc na terenie Gdyni, w których osoby uwikłane w przemoc mogą znaleźć wsparcie.
Plan kampanii „Biała Wstążka” 25.11. – 10.12.2014 r.
25.11.14 r.
9.00 – 10.30 przypinanie wstążeczek w Urzędzie Miasta przez wolontariuszy z fundacji ADAPA, a w innych instytucjach (m.in. MOPS, Komenda Miejska Policji, Komisariaty Policji, Straż Miejska, Akademia Marynarki Wojennej) przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
- inauguracja VI edycji kampanii – sala Audytoryjna C w budynku nr III Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego:
11.00 - 11.15 występ Młodzieżowego Domu Kultury (taniec z szarfami), przywitanie gości oraz uroczyste rozpoczęcie kampanii Biała Wstążka;
11.15 – 11.25 występ chóru Centrum Aktywności Seniora „Kamerton”;
11.25 – 11.35 wprowadzenie psychologiczne do problematyki związanej z przemocą mężczyzn wobec kobiet – psycholodzy (Michał Cetner i Michalina Dyrga) z Ośrodka Interwencji Kryzysowej;
11.35 – 11.45 występ chóru Akademii Marynarki Wojennej;
11.45 – 11.55 występ teatralny podopiecznych fundacji ADAPA;
11.55 – 12.00 przedstawienie programu działań, które zaplanowano w ramach kampanii
12.15 – rozdawanie białych wstążeczek przez wolontariuszy z AMW (m.in. CH Batory)
26.11.14. - spotkanie w Centrum Aktywności Seniora o godz. 12:30
28.11.14. - finał międzypokoleniowego konkursu wiedzy o „przeciwdziałaniu przemocy”, godz..10:00
aula Akademii Marynarki Wojennej
29.11.14r. – 1200-1400 rozdawanie białych wstążeczek przez zawodników Seahawks Gdynia w CH RIWIERA;
01.12.14r. – II Gdyńska Giełda Wolontariatu w I Akademickim LO;
02.12.14r. – spektakl Teatru Czwarte Miasto na auli Akademii Marynarki Wojennej;
03.12.14r. - spotkanie w klubie seniora przy Stowarzyszeniu Św. Mikołaja Biskupa (ul. Św. Mikołaja 1) - godz.. 9:00, spotkanie w fundacji ADAPTACJA (ul. Chylońska 65/2) - godz. 10: 00;
05.12.14r. - spotkanie w Domu Pomocy Społecznej ul. Pawia 31, godz. 10:00
10.12.14r., w godz. 9:00-13:30 - sala widowiskowa Klubu 3. Flotylli Okrętów (ul. Rondo Bitwy pod Oliwą) miejska konferencja pt. „12 razy NIE Przemocy” podsumowująca kampanię i roczną pracę Zespołu Interdyscyplinarnego