Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o agresji Rosji na Ukrainę?
Poniżej przedstawiamy szereg świetnych i bardzo przydatnych materiałów dla różnych grup wiekowych przygotowanych przez wspaniałych edukatorów i edukatorki z różnych organizacji w Polsce.
Lista ta będzie też uzupełniania w najbliższych dniach. Zapraszamy jednocześnie na cotygodniowe godzinne otwarte konsultacje online dla nauczycieli/nauczycielek poszukujących wsparcia, dyskusji, kontaktów, wymiany myśli dotyczących prowadzenia takich zajęć z dziećmi i młodzieżą.
Terminy konsultacji w marcu: środa, 18-19.00, link do spotkania na zoom:
Pierwsze konsultacje już 2 marca, godz. 18.00, zapraszamy!
Z serdecznymi pozdrowieniami,
- Maria Parzuchowska, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
- dr Paulina Pawlicka, Zakład Psychologii Międzykulturowej i Rodzaju, Instytut Psychologii UG
- dr Magdalena Żadkowska, Instytut Socjologii UG
- dr hab. Natasza Kosakowska-Berezecka, prof. UG, Zakład Psychologii Międzykulturowej i Rodzaju, Instytut Psychologii UG
Scenariusze zajęć:
bogate i świetne źródło różnych materiałów gotowych do wykorzystania podczas zajęć stworzone przez CEO: https://blog.ceo.org.pl/.../Jak-rozmawiac-z-mlodymi...
materiały Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej:
materiały Sieci Organizacji Społecznych:
Scenariusze zajęć dla dzieci ze szkół podstawowych – klasy IV-VIII i szkół ponadpodstawowych,
przygotowanych przez Annę Kordzińska-Grabowską z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3 w
Gdyni:
Scenariusz krótki zajęć wzmacniających i wspierających radzenie sobie ze stresem dla młodzieży
Kamila Tomaszewskiego z Uniwersytetu SWPS:
webinary:
inspirujący i bardzo porządkujący planowane działania webinar Centrum Edukacji Obywatelskiej:
Codziennik rodzica (rozmowa psycholożek dziecięcych):
"Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie"? Centrum Terapii Dialog:
Materiały uzupełniające:
Przykładowy pakiet powitalny – Witajcie w polskiej szkole:
Książki dla dzieci i młodzieży:
„Wojny dorosłych historie dzieci” Katarzyny Ryrych
„Asiunia” lub” „Mój Tato Szczęściarz” Joanny Papuzińskiej
„Hebanowe serce” Renaty Piątkowskiej
„Wojna, która zmieniła Rondo” R. Romanyszyn, A. Łesiw
Dodatkowo – artykuły/posty:
jak rozmawiać, gdy w klasie są osoby z Ukrainy, Rosji lub Białorusi?